Friday, October 19, 2012

Má šanci App.net uspět?

Sociální síť App.net, posměšně přezdívaná Ihave50dollars ( http://ihave50dollars.com ), je projektem Daltona Caldwella v rámci firmy Mixed Media Labs (MML). MML se rozhodlo pro crowdfunding projektu a v srpnu 2012 vybrali více než $750 000 od více než 11 000 lidí. V září byla služba spuštěna v alfa verzi pro účastníky crowdfundingu s přednostním právem pro výběr uživatelského jména. Později byla služba otevřena veřejnosti.

Hlavním tahákem pro uživatele je příslib neprodat uživatelská data a pro vývojáře neomezený přístup k API.

Současná situace na trhu sociálních médií je přehledná. Služby typu “Gotta catch 'em all” vévodí Facebook. Google+ je sice aktivní, ale většina uživatelů nikoli. Projekt Diaspora, decentralizovaná sociální síť, s 375 000 uživateli (3/2012) je spolu s MySpace nevýznamná služba.

V mikroblogovacích službách je situace podobná. Leaderem trhu je Twitter. Jistou uživatelskou základnu mají služby Identi.ca a Plurk. Velcí hráči, Google s Buzz a Yahoo! s Meme, vzdali své pokusy získat alespoň část trhu a své služby ukončili. Ostatní hráči své projekty ukončili (např. Brightkite) nebo změnili svůj obchodní model (např. Yammer). Právě na tento trh míří v současnosti App.net.

Mezi mikroblogovací služby jsou zařazovány Tumblr a Posterous. Dle mého osobního názoru tyto služby patří do prostoru mezi Wordpress.com, Blogspot a Pinterest.

App.net se svou existenci stává na trhu social media jedinečnou službou, protože odmítá jakoukoli reklamu a celý projekt je financován převážně pravidelnými, příp. od 10/2012 měsíčními, poplatky od uživatelů. Valná většina konkurentů App.net funguje na bázi obchodního modelu zvané freemium, kdy část nebo i všechny funkce jsou zdarma. Freemium služby jsou financovány z reklamy, tj. přístup reklamních agentur i k privátním datům uživatelů, a z přístupu k API. Z určitého pohledu lze říci, že uživatelé jsou produktem social media.

Rozšířené služby, které částečně využívají plateb od uživatelů jsou Last.fm a Spotify, které po zaplacení předplatného umožňují streamování hudby, a LinkedIn má několik plánů pro hledače práce, pracovní HR a další. V celku LinkedIn garantuje několik odpovědí od personalistů a další funkce.

Otázka, která se mi objevuje v mém Twitteru feedu a kterou si kladu, zní: “Co vlastně App.net řeší?” App.net sdílí s Twitterem kromě programového základu i technicky zdatnější uživatelskou základnu. Z toho se dá odvodit, že App.net řeší problémy vývojářů, kteří jsou čas od času odpojováni od částí API Facebooku, resp. Twitteru.

App.net selhává v atraktivitě pro běžné uživatele, kteří většinou používají Facebook i Twitter otevřeně a reklamy považují za nutné zlo. Pokud by chtělo App.net uspět u této cílové skupiny, tak by muselo vysvětlit, že zdarma neznamená zdarma.

Budoucnost App.net je poněkud nejistá. První rok nejspíše přežije. Ovšem omezená možnost monetizace dostatečně nemotivuje soukromé investory a finanční skupiny investovat do projektu. Bude proto záležet na počtu uživatelů, kteří se rozhodnout příští rok v srpnu obnovit předplatné svého uživatelského jména. Dalším otazníkem je předpokládaná ziskovost projektu.

No comments:

Post a Comment