Friday, June 8, 2012

Prosadí se Apple iAd?


V polovině roku 2010, kdy Steve Jobs představil iAd, vznikla obrovská bublina označovaná jako souboj na poli mobilní reklamy. Apple tak odpověděl na výzvu jeho hlavního rivala Googlu, který již v této oblasti působil. Ačkoliv Apple má oproti Googlu určité výhody a jeho iAd má bezesporu obrovský potenciál, tento konkurenční souboj prozatím spíše prohrává. Pomyslná bublina mobilní reklamy je natolik výnosná a lukrativní, že pravděpodobně nikdy nesplaskne, nicméně Apple by měl nabrat druhý dech, aby ji dokázal dofouknout do plného objemu a vytěžit tak maximum z jejího potenciálního zisku.

Apple stejně jako Google vstoupil na trh s mobilní reklamou pomocí akvizice společnosti, která se soustředila zejména na mobilní reklamu a vlastnila v této oblasti potřebné know-how. Google investoval kolem 750 milionů dolarů do spojení se společností Ad-Mob již na podzim roku 2009, čímž se stal prvním velkým hráčem na trhu mobilní reklamy, což ho dokonce stálo problémy s americkým antimonopolním úřadem. Apple na sebe nenechal dlouho čekat a o necelý rok později koupil za cca 300 milionů dolarů společnost Quattro Wireless, čímž se stal pro Google hlavním konkurentem a souboj o zisky v mobilní reklamě mohl začít.

Ačkoliv Google byl na trhu jako první, Apple má oproti němu zásadní výhodu, a to že prodává své vlastní mobilní zařízení. Kromě laptopů se začaly raketovým tempem prosazovat iPody, iPhony a iPady. Tyto mobilní „gadgety“ se staly fenoménem dnešní doby a Apple iAd je konstruován přímo pro ně. Google sice nevyvíjí mobilní zařízení, nicméně vyvinul svůj vlastní mobilní operační systém Android, který dodává do smart-phonů a tabletů největších konkurentů Applu, jako Samsung, HTC a dalších. Vzhledem k tomu, že výrobci využívající Android prodávají svá zařízení výrazně levněji než Apple, získal Google výraznou převahu a nadpoloviční podíl na trhu s mobilními zařízeními z pohledu operačního systému, viz statistika za první čtvrtletí roku 2012.



iAd je platforma mobilní reklamy navržená pro mobilní zařízení od Applu využívající operační systém iOs 4.0 a vyšší, tj. podporující multitasking. Právě na multitaskingu je postaven princip interaktivní reklamy, kterou nezávislí vývojáři integrují přímo do svých aplikací. Reklama je pak zobrazena ve spuštěné aplikaci jako banner, nebo na celé obrazovce. Multitasking umožňuje to, že spuštění reklamy nepřeruší běh aplikace přechodem do Safari prohlížeče, ale běží současně s ní a uživatel ji může kdykoliv vypnout a pokračovat v aplikaci tam kde přestal. Interaktivita spočívá v tom, že reklama není jen statickou prezentací inzerenta, ale umožňuje např. přehrát videa, zahrát si reklamní minihru, přímou registraci apod.

Apple láká inzerenty na statistiky prodeje svých zařízení a zejména na počty stažených aplikací a času, který uživatel stráví jejich využíváním, tzn. potenciální doba expozice reklamy. Aktuální statistika pro první čtvrtletí roku 2012 uvádí, že se již prodalo kolem 315 milionů iOs zařízení, na nich uživatelé nainstalovali již více než 15 miliard aplikací a jejich používáním stráví až 73 minut denně. Reklama zároveň využívá data o uživateli, jeho oblíbených zájmech, aktuální poloze atd., čímž je velice efektivně zacílena.

Model generování zisků je nastaven tak, že peníze za reklamu od inzerenta jsou rozděleny v poměru 40% pro Apple a 60% pro vývojáře aplikací. Ty díky tomu mohou být poskytovány zcela zdarma. Vstup reklamy do mobilních zařízení je tak evidentně přínosný nejen pro Apple, ale i pro vývojáře aplikací a jejich uživatele.
I přesto se však najdou lidé, které reklama obtěžuje a raději by za aplikaci zaplatili těch „pár korun“. (Průměrná cena aplikací je 99centů až 5 dolarů). Apple by proto mohl dát uživatelům vybrat a v Appstoru nabízet obě varianty aplikací, tj. placenou bez reklam a sponzorovanou zdarma, obsahující reklamu. Tento model úspěšně využívá Google na konkurenční platformě Android.

Dalším kamenem úrazu iAd je jeho lokální (ne)dostupnost. V Evropě je iAd stále dostupný pouze ve velkých státech, jako Velká Británie, Francie, nebo Německo. Český uživatel si sice může stáhnout vybrané aplikace zdarma, jenže v reklamním banneru uvidí pouze nápis „iAd Test Advertisement“, podobně jako na následujícím obrázku. Apple se tak zbytečně připravuje o zisky od inzerentů, přičemž prázdný reklamní banner zbytečně zabírá zobrazovací plochu aplikace.


Spuštěním iAd Apple vykročil správným směrem a disponoval (a stále disponuje) obrovským potenciálem, aby úspěšně konkuroval Googlu v oblasti mobilní reklamy, jenže od té doby již uběhly dva roky a Apple jakoby v tomto závodě ztratil dech. Pravdou je, že v říjnu loňského roku ztratil svého geniálního vůdce a vizionáře Steva Jobse, jenže ani to nesmí jednu z nejvýznamnějších společností světa ochromit a zbrzdit její byznys aktivity. Obávám se, že něco takového se do určité míry děje a může to být příčinou toho, že projekt iAd je vzhledem ke svým ambicím nepříliš úspěšný, ačkoliv vedení Applu tvrdí opak. Na otázku zda se nakonec iAd prosadí, aby byl plně konkurenceschopný, není snadné přímo odpovědět, protože to ovlivňuje příliš mnoho faktorů. Nicméně ano, proč by se neprosadil, pokud se vedení Applu vzchopí a začne využívat potenciál mobilní reklamy nejen v severní Americe, ale i ve všech státech Evropy, potažmo po celém světě. Pokud tak neučiní, možná bude příští rok někdo psát blog na téma proč se ambiciózní Apple iAd nakonec neprosadil.

Otázky k zamyšlení:
  • Do jaké míry ovlivnila smrt Steva Jobse budoucí strategii firmy a sílu pro její realizaci?
  • Byly jeho geniální vize, nadčasovost a předvídavost nenahraditelným klíčem k úspěchu společnosti?
  • Bylo by možné prodávat iPhone nebo iPad (kromě klasické verze) i ve „sponzorované“ verzi, tj. za nižší cenu, ale s reklamou nejen v aplikacích, ale i na ploše, „uzamčené ploše“, spořiči displaye atd., podobně jako je tomu u mobilních čteček Amazon Kindle? Je tento model pro Apple vůbec přijatelný?
Zdroje:

1 comment:

  1. If you're looking for an excellent contextual advertising company, I suggest that you try Chitika.

    ReplyDelete