Thursday, May 10, 2012

Quo Vadis Hewlett Packard?

HP je jedna z těch firem, která vytvářela Sillicon Valley a je rozhodně jedním z největších technologických firem současnosti. A je to také firma, která dnes čelí mnohým problémům a která v poslední době provedla několik ne zrovna průhledných rozhodnutí. Podívejme se na ně a rozeberme je trochu blíže.

Je to jen o jednom - sežer konkurenci dřív než ona sežere Tebe.
Situace HP je složitá kvůli jednoduchému důvodu. Zákazníci často dají přednost konkurenci. A zakázky, které jsou za IBM, Accenture, Dell, Cisco a dalším jsou zakázky, ze kterých HP nic nemá. Proto pokud budeme hodnotit HP, musíme ho hodnotit z jednoho pohledu - toho konkurenčního.
O Packardech toho můžete říct hodně, a jedna z těch věcí je, že dělají skoro všechno. Vyrábí notebooky, tiskárny a stolní PC pro domácnosti, firemní HW, snaží se už několik let poskytovat ICT a další služby. Ale je v některém segmentu vnímána jako leader? O prvenství na notebookovém trhu zápasí s Acerem, na trhu s PC s Dellem a ostatními. A boj je to upřímně vyrovnaný.
Číňané mají jednu velmi příhodnou válečnou taktiku: "Zařiď, ať si hostitel a host vymění své role [反客為主]." Ve zkratce jde o to, aby ten, kdo je v postavení hosta, byl všemi jako host vnímán a přehlížen. Host by se měl ale velmi rychle a tajně vyvinout a všechny ostatní takto přelstít a stát se hostitelem ostatních. A co si z toho vzít? HP má velmi dobrou základnu pro to, aby vyráběla skutečně dobré věci. Stačilo by jenom přijít s něčím, co by změnilo postavení HP na trhu. Tablet to bohužel nebyl. Palm (mobilní telefony) s webOS také ne i když měli dobře našlápnuto. Osobně ale nemyslím, že bylo vhodné celý projekt pohřbít. Bohužel nyní uvnitř HP není nic, co by v nejbližší době mohlo mít potenciál být takovým přínosem. Palmovské telefony už nejsou, tablety budou na platformě Windows (takže žádné odlišení od konkurence, jako by to bylo s webOS). Nyní tedy nezbyde, než aby HP v segmentu domácností byl jen hostem.
2B segment je ale trochu odlišný. Na to se ale podíváme za chvíli.

HP Shopping Spree !!
Jestli si chceme položit otázku, kam HP kráčí, podívejme se, co HP kupuje. Informace jsou to veřejné a díky nim můžeme lehce odhadnout co kdo považuje za trend a jak na sebe firmy reagují. A navíc tím jednoduše zakryjete to, že málo investujete do svého vývoje.
Podíval jsem se na nákupy v posledních letech, a to od roku 2010. Ty největší nákupy byly jednoznačně Autonomy (10/2011), 3PAR (9/2010), Palm (7/2010) a Vertica (3/2011). Podrobněji jsou nákupy načrtnuty v prezentaci (odkaz níže). A co z toho tedy vyplývá?
HP investuje do firem, které se zajímají o: HW řešení 2B, cloud a virtualizaci, tiskové technologie, big data a kontextové vyhledávání. Začněmě od nejjednoduššího. Tiskárny byly vždy silnou stránkou HP. Pro mnoho lidí se HP = tiskárny. IPG (tisková divize) stabilně vydělává na spotřebních doplňcích. Investice tímto směrem jsou jen logické.
Pokud chce HP poskytovat nějaké služby (kde každý věří, že leží ono bohatství a budoucnost), musí se zabývat cloudem, virtualizací a vším co s tím souvisí. Zatímco ale konkurence s cloudem již dávno přišla, HP ho poskyuje teprve nyní. Husarské kousky přišly s 3PARem. Ve zkratce jde o HW řešení, kde lze vyjímat disky ze serverů za běhu bez nutnosti restartu. Firmu původně téměř koupil Dell,  zákazníkům řekl jak vynikající je to technologie a HP vstoupilo do závěrečné fáze vyjdnávání a 3PAR nakonec místo Dellu koupilo.
HP krom toho vsadila hodně peněz do řešení Autonomy, což je to nejzajímavější. Autonomy, malá a poměrně mladá firma, která se zabývá kontektovým vyhledáváním v nestrukturovaných datech byla koupena za 3x vyšší cenu, než zavedený Palm se stabilními příjmy. To znamená opravdu velkou důvěru. Je pravda, že tento rok HP SW vyrostla v regionu EMEA o 30% hlavně díky Autonomy řešení (o tolik kvůli tomu, že základna ze které rostla nebyla tak velká). Na obranu této akvizice ale musím přiznat, že vyhledávání informací a dolování znalostí z nestrukturovaných dat, kterým bude počítač částečně rozumět, je lákavá myšlenka.
Závěrečné hodnocení? Koupit Palm aby byl hned zabit při prvním neúspěchu byla velká chyba. A poskytnutí webOS jako open-source nic nezachrání. 3PAR a další HW technologie jsou nutnost protože je HP vnímáno jako "ten, kdo vyrábí železo." A Autonomy? Zajímavá mladá technologie, která se musí rozvinout (a prodat), což s sebou nese velká rizika a velké zisky.

X <-- Tam je ten pes zakopaný.
Tragika celé situace HP ale není v jeho směřování. To není, jak vidíme, principiálně špatně. HP v první řadě trápí propad tržeb a přílišná byrokracie. Co ale stojí za propadem tržeb?
  • Propadající se trh HW, který je silně komoditní.
  • Závislost na prodeji HW, který tvoří velkou část tržeb.
  • Brand positioning.
  • Nedostatečné inovace.
V první řadě je otázkou, co dělat na trhu, který se propadá a je silně komoditní. Jednoduchá rada říká: Odejít. IBM prodalo Lenovu svoje notebooky. O něco podobného se pokusil Leo Apotheker, který z IBM do HP přišel. Možná jste zaznamenali informaci o tom, že se HP zbaví svých notebooků. Myšlenka to byla jednoduchá a díky IBM i ověřená. Problém spočíval v tom, že zaměstnanci (a tím myslím všechny zaměstnance, tj. i vrcholné manažery) se o tom dozvěděli ze zpráv. Nikdo nic nevěděl, nikdo nic netušil a vrcholové vedení silně zklamalo v komunikaci, což nakonec vyústilo v odchod Apothekera a nástupu Meg Whitman, která nakonec všechno uklidnila a rozhodnutí zrušila a v nedávné době sloučila tiskařskou divizi s notebooky.
Podle mého názoru ale spin-off měl svůj smysl a rozhodně by donutil se více zaměřit na to, co se proklamuje jako cíl: poskytovat služby. Takto je to obtížnější a méně motivující.
Další bod je brand positioning. Jestli se zeptáte, co HP vlastně dělá, dostane se Vám rozpačité odpovědi, kde si většina lidí vzpomene na tiskárny, někdo i na servery, notebooky. To, že existuje HP SW a Enterprise Services nikdo neví. Je to podle mě velká slabina, větší povědomí o existenci této divize bdue rozhodně znamenat silnější postavení a to téměř zadarmo.
Zároveň si ale uvědomme, že tím, že se HP utvrzuje do pozice "prodejce železa" stává se na prodeji HW závislejší. Což je problém.
Dalším problémem je nedostatek inovativnosti. Je to problém, který se táhne delší dobu a je nutné s tím něco dělat. Více komentovat je asi zbytečné. Nákup malých inovativních firem bohužel vlastní následnou inovaci nezachrání. Zatímco třeba IBM má svého Watsona a SmartPlanet, HP se soustředí na prodej řešení třetích stran, což podle mě není vhodná strategie. 1 - jste závislí na úspěchu ostatních, 2 - na vlastním řešení vyděláte více 3 - upevníte svoji značku i v jiném segmentu než je HW.

Děkuji za Vaši trpělivost, pokud jste se dostali až sem. Prezentace je umístěna zde.


No comments:

Post a Comment