Friday, May 18, 2012

Aliance Nokia a Microsoft. Jaké důvody tyto dvě firmy k alianci vedly? Co tyto firmy spojuje? Má spojení naději na úspěch - lze najít analogie v historii? Jaká bude budoucnost systému Symbian?


Jak Nokia k Microsoftu přišla

První polovinu minulého desetiletí ještě fungovala Nokia jako synonymum úspěchu. Patřil jí stabilně třetinový podíl na vysoce konkurenčním mobilním trhu. Uměla prodávat jak levné telefony pod silnou značkou a tím se chránit před přívalem asijských gigantů, tak prakticky přišla s obchodním modelem high-end – prémiových telefonů, za ještě prémiovější ceny. Suverenitu Nokie a jejího Symbianu nedokázal zastavit ani Microsoft, ani Palm, ani nikdo jiný.

Hvězdy na nebi však pro Nokii přestali zářit v roce 2007, kdy Steve Jobs představil iPhone a obchodní model, který Nokia zprvu povýšeně odmítla jako podivnost, jako prokrastinační napodobeninu telekomunikačního zařízení. První iPhone neuměl téměř nic – o tom není třeba rozepisovat. Jenže se ukázalo, že lidé nechtějí jen plnit produktivní normy na 200%, chtějí se u telefonu i „nudit“. Zkrátka, Steve Jobs to s iPhonem a App Storem namíchal dobře, v pravý čas – tak jak to uměl jen on. Prorazil a stoupal v přízni novinářů i akcionářů. Hype kolem iPhonu nutil Nokii k odpovědi. Začala produkovat papírově na míle pokročilejší telefony jako N95 která měla všechno myslitelné vybavení – až na samotnou podstatu, software. iPhone toho sice moc neuměl, ale software byl odladěný a rychlý. Toho se Nokii docílit nedařilo. Úspěch iPhonu lze dle mého přičítat také hlavně použitím kapacitních displejů – technologie, která byla konečně přátelská k prstům uživatelů. Tlakové displeje tu byly už delší dobu, zejména v telefonech se systémem Windows, ovšem velkou parádu neudělali. Stylus zkrátka nebyl praktická věc. 
Kapacitní displeje byly extrémně drahé. Apple je byl schopen nasazovat pouze díky tomu, že využil své kapitálové rezervy a zaplatil svému dodavateli necelou miliardu dolarů za stavbu továrny na kapacitní displeje. Rozmach tohoto typu displeje blokovala právě potřeba postavit drahé a zcela nové výrobní kapacity. Díky této vlastní továrně byl pak schopen instalovat do svých telefonů displeje za rozumnou cenu – o tom se ostatním firmám mohlo jen zdát. Obdobně Apple postupoval v případě pamětí.

Díky těmto trikům, které Nokia z nějakého důvodu neprohlédla, začala produkovat jeden horší telefon než druhý. Pozor, teď je řeč o marketingových vlajkových lodích společnosti. Telefonů na druhé straně barikády (low endy) se jí dařilo a stále daří prodávat nepoměrně vyšší množství než komukoliv jinému. Jediný konkurent je zde nyní možná korejský Samsung. Prvním telefon Nokie (X6) s kapacitním (a tudíž použitelným) displejem byl představen až v roce 2010.

V polovině roku 2008 se objevil další hráč – Android. Ten přímo trhal rekordy v rychlosti nástupu na trh. Během jednoho roku na trhu se prodávalo 11 milionů telefonů kvartálně.

Nokii se sice finančně dařilo, zaostávání v chytrých telefonech začíná ale být zřejmé koncem roku 2009, kdy ji dusí nejen Apple, ale i Android, který je už ve fázi dospělosti. V roce 2009 zároveň Nokii dochází, že Symbian už opravdu výkonově nestačí a musí s tím něco udělat. Ještě předtím ale byla na pořadu dne náhrada šéfa, který byl příliš konzervativní a nedokázal Nokii udržet na špici chytrých telefonů. Do křesla usedá Steve Elop, dosavadní obchodní ředitel Microsoftu.
S čím po krátkém čase Steve a jeho tým přišel, posadilo na zadek všechny kromě nejzarytějších pesimistů. Nokia se vzdá svého systému v chytrých telefonech úplně a nahradí jej operační systém Microsoftu Windows Phone 7, který měl v té době titěrný podíl na trhu, ještě horší, než se svou dřívější verzí.

Změna byla nutná – ale byla nutná tato změna?
Pro Nokii to byla sázka na divokou kartu, Petr Kasa (generální ředitel Nokie pro ČR a SR) v interview sám řekl, že všechno úsilí směřují do spolupráce s Microsoftem a nikdo si nepřipouští, že by to nevyšlo.
Ono to bohužel nevyšlo. Ještě na konci roku 2010 Nokia uhájila pozici největšího výrobce smartphonů. V roce 2011 ale ztratila polovinu tržního podílu a zbyla na ni třetí příčka se 14,2 % trhu. A trend pokračuje.
Nokia si za to však může z velké části sama svou těžkopádností a neschopností včas inovovat. Konkurence je vždy rychlejší a to je dle mého hlavní důvod, proč Nokia tento závod prohrává – a prohrávat dál bude, dokud se nezrychlí uvádění nových modelů na trh. Uvádění nových verzí operačního systému má teď v rukou Microsoft a nezbývá než doufat, že i on nezakrní, jako to dělala Nokia se svým Symbianem.
Microsoft jako každá velká korporace pohlcuje menší firmy jako na běžícím pásu. Spojení s jinou firmou velikostí Nokie už tak časté není – není to ovšem ani nic jedinečného. Microsoft už dříve zkusil podobný „sňatek z rozumu“ například s Yahoo, z čehož nakonec vzešel Bing. Microsoft měl technologii a Yahoo zase velkou uživatelskou základnu. V případě Nokie měl Microsoft software – ale neměl pro něj odbytiště. Zde si však troufám tvrdit, že se Microsoftu podařilo pouze výrazně urychlit pád Nokie na trhu smartphonů.
Podobných spojení je celá řada a osobně to beru za nějaký přirozený vývoj. Firmy vznikají, slučují se a zanikají. 

Závěr

Budoucnost systému Symbian je jasná, Petr Kasa se v rozhovoru na Lupě nechal slyšet, že do budoucna se Symbianem nepočítají. Smartphony už teď patří jen Windows Phone. Symbian Belle, který je poslední (podle některých ohlasů předposlední) Symbian a je nyní nasazován do střední třídy, se bude ještě nějakou dobu podporovat. Poté zmizí i z této třídy. Ve třídě tzv. Entry phones situaci Nokia naopak neřeší. Tyto telefony jsou stavěné na to, aby fungovaly, dalo se z nich volat a vydržela baterka. Zde Symbian plní svůj úkol bezvadně. Nedávno byl ohlášen zajímavý milník – Nokia prodala 1,5 miliardy telefonů se základním Symbianem Series 40. Tento systém nasazovaný právě do třídy Entry Phones je na trhu od roku 1999, což vypovídá mnohé o potřebách této skupiny telefonů. Osobně si však myslím, že s postupně se zvyšujícím výkonem a miniaturizací bude platforma Windows Phone aplikovatelná i do těchto „Low-end“ telefonů což bude znamenat úplnou smrt Symbianu. Bude to krok logický a ekonomický, protože provozování dvou platforem zbytečně ukrajuje zdroje firmy.

Zdroje:
http://www.lupa.cz/zpravicky/nokia-a-microsoft-oznamily-spolecnou-strategickou-alianci/
http://www.lupa.cz/clanky/desivy-pripad-padu-spolecnosti-nokia-rukou-exmicrosoftiho-manazera/
http://www.lupa.cz/clanky/nokia-s-microsoftem-partnerstvi-z-nouze-a-z-rozumu/
http://www.lupa.cz/clanky/petr-kasa-nokia-vsechno-usili-davame-do-spoluprace-s-microsoftem-nikdo-si-nepripousti-ze-by-to-nevyslo/
http://www.lupa.cz/zpravicky/microsoft-stalo-strategicke-partnerstvi-s-nokii-miliardu-dolaru/
http://www.lupa.cz/zpravicky/den-pravdy-se-blizi-a-nokia-hlasi-prodali-jsme-1-5-miliardy-telefonu-se-series-40/
http://www.lupa.cz/zpravicky/samsung-veri-ze-letos-prekona-nokii-v-poctu-dodanych-mobilu/

No comments:

Post a Comment