Thursday, March 22, 2012

Vývoj na trhu aplikací pro chytré telefony. Možné budoucí trendy aplikací.
Za milník, který stojí za obrovským rozvojem trhu s mobilními aplikacemi, lze jistě považovat představení revolučního telefonu iPhone v roce 2007. Nedlouho poté stejná společnost Apple představila obchod s aplikacemi nazvaný App Store, kde si uživatelé mohli do svých iPhonů začít stahovat první aplikace. Od té doby tato část trhu prožívala obrovský růst a docházelo ke vstupu dalších hráčů na trh. Nedlouho po Applu představily svoje obchody také Google (Android Market), RIM (App World), Nokia (Ovi Store) a jako poslední se přidal Microsoft po představení nové mobilní platformy Windows Phone (Marketplace). Největší události od vzniku prvního mobilního obchodu do srpna roku 2011 jsou znázorněny na následujícím obrázku (viz. Obrázek 1). Že se jedná o lukrativní byznys dokládají finanční výsledky, kdy jen za rok 2011 uživatelé stáhli aplikace v hodnotě 8,2 mld dolarů. Nutno dodat, že velká část aplikací je k dispozici zdarma.

History Mobile App Stores
Obrázek1 - Historický vývoj obchodů s aplikacemi
V letošním roce došlo k jistým změnám. V březnu Google přejmenoval Android Market na Google play a změnil se i jeho obsah. Nyní tam nenajdeme pouze aplikace, ale i knihy, hudbu a filmy. Jako důvod změny Google uvádí posun od pouhé platformy pro prodej aplikací k platformě pro prodej kompletního obsahu pro smartphony a tablety. Google play je zastřešujícím názvem pro celý obsah, prodej aplikací spadá pod značku Play Store, hudba pod Play Music, knihy pod Play Books a filmy pod Play Movies. Dnes se počty aplikací v obchodech ještě navýšily a nyní je situace následující. Na App Store najdeme více jak 585 tisíc aplikací, v Play Store více jak 450 tisíc, na App World přes 60 tisíc, na Ovi Store přes 117 tisíc a  na Marketplace přes 70 tisíc. V počtu stažení jednoznačně dominuje App Store, který má na kontě přes 25 mld stažení, následuje Play Store s více jak 10 mld a poté až Ovi Store se 3 miliardami a App World se dvěma.


Důvody, které stojí za růstem trhu aplikací a další očekávaný vývoj
Prodeje chytrých telefonů stále rapidně rostou stejně tak, jako prudce stoupají i prodeje tabletů. Jen za rok 2011 v porovnání s rokem 2010 činil nárůst téměř o 63% na celkový počet bezmála 488 milionů u smartphonů a o 274% na celkový počet 63 milionů u tabletů (viz. Obrázek 2). Z toho lze usoudit, že růst trhu bude nadále pokračovat a prognózy analytických společností to vidí stejně. Podle analytiků v letošním roce vzrostou prodeje chytrých telefonů v cenové kategorii do 2 000Kč a celkový počet prodejů přesáhne půl miliardy zařízení. U tabletů se počítá s nárůstem v řádech desítek milionů a za letošní rok by se jich celkově mělo prodat přes sto milionů kusů. K růstu přispívá i stále vyšší dostupnost a pokrytí datových služeb a rostoucí počet jejich předplatitelů. Bez datového připojení by nebylo možné aplikace stahovat a velkou většinu i využívat.


Obrázek 2 - Vývoj na trhu smartphonů a tabletů









Letošní rok může být v oblasti tabletů průlomový a v nejednom případě se bude jednat o rekord. Jeden už může slavit společnost Apple, která po představení nového iPadu prodala jen za první 3 dny 3 miliony kusů. Nokia nechce zůstat na trhu tabletů v pozadí a snaží se prorazit. Chystá tablety s Windows 8, kterých se podle zpráv můžeme dočkat již koncem roku. Uvidíme, jak úspěšná s tímto krokem bude.

Možné budoucí trendy aplikací
Jak je vidět na obrázku níže (viz. Obrázek 3) mezi nejoblíbenější aplikace stále patří kategorie her a sociálních služeb. Existují ale také kategorie aplikací, které podle mého názoru zaznamenají výraznější růst v letošním roce. Např. aplikace využívající LBS(Location-Based Services), které poskytují uživateli vysoký komfort poskytováním relevantních informací, ale stále častěji se také hovoří o NFC(Near Field Communication) bezkontaktních platbách, které již fungují v USA. Do České republiky by tato technologie měla být nasazena v průběhu  letošního roku. Očekává se, že do roku 2014 bude po celém světě dostupných 260 milionů terminálů. Rozšíření technologie bude záležet na několika faktorech. Prvním je podpora bankovních subjektů, v čemž by neměl být problém. Dalším je rozšíření platebních terminálů a nejvěším rizikem se může jevit důvěra této metody platby ze strany uživatelů. 

Obrázek 3 - Nejoblíbenější kategorie aplikací
Další zajímavou aplikací je Square. Ta je vhodná pro menší obchodníky, kterým umožňuje přijímat platby kartou pomocí smartphonu. Čtečka kreditních karet se zasune do sluchátkového konektoru a realizování plateb je připravené. Letos projekt získal velké dotace a hodlá expandovat do Evropy. Během roku firma Square, která stojí za úspěchem této technologie, rozeslala 800 tisíc čteček a zpracovala platby v hodnotě 2 mld dolarů.

Dále už jen jmenovitě oblasti jako mobilní marketing, augmented reality, mobilní vyhledávání a ovládání, zábava, korporátní sféra a oblast vzdělávání budou v tomto roce profitovat.

Závěr
Je velice pravděpodobně, že trh se smartphony a tablety čeká další růst a tím se očekává i příznivý vývoj na trhu s aplikacemi. Snižování cen smartphonů a vyšší poptávka po datových službách způsobí další růst tohoto odvětví. Pokud se Telefónice ve spolupráci s Mozillou podaří prosadit novou mobilní "platformu" OWD (Open Web Devices) může to s trhem pořádně zahýbat. Uvidíme také jak se prosadí Nokie s připravovanými tablety s Windows 8 a novou platformou Windows Phone. Možná se stane zázrak a Nokii se opět začne blýskat na lepší časy. Čekají nás zajímavé okamžiky, které mohou ve velké míře ovlivnit celý trh tohoto odvětví.

Zdroje
Global mobile statistics 2012 [online]. [cit. 2012-03-22]. Dostupné z: http://mobithinking.com/mobile-marketing-tools/latest-mobile-stats
Smart phones overtake client PCs in 2011 [online]. [cit. 2012-03-22]. Dostupné z: http://www.canalys.com/newsroom/smart-phones-overtake-client-pcs-2011
Android Statistics [online]. [cit. 2012-03-22]. Dostupné z: http://www.appbrain.com/stats/number-of-android-apps
Smartphone Statistics [online]. [cit. 2012-03-22]. Dostupné z: http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS23299912





No comments:

Post a Comment