Tuesday, March 27, 2012

Proč Facebook zavádí Timeline?


Timeline od Facebooku je další nevyhnutelnou změnou z dílen vývojářů Facebooku. Co vede Facebook k tomu, že tento nový vzhled profilu zavádí?


Co je Timeline?
Timeline je nová koncepce uživatelských profilů, která má za úkol mapovat příběh vašeho života a skládá ze tří částí:
  • vašich příběhů (statusy, fotky, životní události)
  • vašich aplikací (poslední aktivita v aplikacích: Netflix - film)
  • a nového způsobu, jak se vyjádřit (odlišení profilu od ostatních).

Na první pohled se zdá být Timeline nepřehledný, ale má koncepci. Na levé straně jsou vaše příběhy, na straně pravé jsou vaše aplikace. Své statusy, fotky nebo události si můžete zvýraznit, což způsobí roztažení po celé šíři.
Aplikace umožní vašim přátelům zjistit, jaký film jste viděli přes Netflix, jakou trasu jste uběhli přes Nike+ nebo jaké písničky posloucháte na Last.fm.

Hlavní otázkou je tedy proč jej zavádí a proč nyní.


Důvod 1: Stay fresh
Facebook věří, že k tomu, aby zůstal aktuální/inovativní a reagoval na potřeby uživatelů a svého byznysu musí v pravidelných intervalech měnit prožitek uživatele (user experience). Tedy i strukturu webu. Myšlenku, kterou přináší Timeline nelze provést na stávajícím profilu.


Důvod 2: Konkurence
Facebook není jedinou sociální sítí na internetu a chce zůstat o krok před konkurencí. Když pominu Twitter, který jako přímou konkurenci Facebooku nepovažuji, Google+, který byl spuštěn 28. června 2011 a za 6 měsíců vyrostl na 90 mil. uživatelů, již hrozba je.
Důkazem toho, že se Facebook konkurence z Google bojí, je fakt, že krátce po uvedení Google+ převzal jeho konkurenční výhody.
Mezi tyto výhody patří:
  • Kruhy Google+ Facebook převzal a umožnil třídění uživatelů do skupin a nastavení jeho práv.
  • Zavedl odběry uživatelů, které nemáme v přátelích.
  • Zpřístupnil video hovory.

Facebook nechce, aby přišla jiná sociální sít, která by ho připravila o uživatele, tak jako to on provedl sociální síti MySpace.
Timeline je konkurenční výhodou Facebooku, který z něj dělá sociální HUB uživatele - platformu. Pokud uživatelé nebudou sdílet obsah na Facebooku, budou sdílet jinde.

Čas potřebný k dosažení 50 mil. uživatelů jednotlivých sociálních sítí

Důvod 3: Udržení partnerů
Facebookové aplikace a hry nejsou žádnou novinkou. S nynější strukturou profilu však nemají aplikace takový dopad na uživatele jako s Timeline. Motto zní: "Přidej si aplikace na svůj profil Timeline a dej tak světu vědět, kdo ve skutečnosti jsi". Například rád poslouchám staré rockové nahrávky, které se špatně shání, proto jsem si nainstaloval aplikaci SoundCloud. Přihlásil jsem se k aplikaci přes svůj Facebookový účet a hledal a poslouchal skladby. Na mojí Timeline udělala aplikace box, kde se zobrazuje, co si přehrávám, a co si dávám do oblíbených. Facebook tím chce dokázat svým partnerům, že on je ta pravá a jediná reálná sociální platforma a chce si je tím udržet. Chtějí ukázat, že jejich platforma a ekosystém je stejně relevantní jako Android, Windows nebo iOS. Navíc Facebook u té příležitosti představil nový algoritmus Graph Rank, který řadí zájmy uživatelů podle důležitosti. Fakt, že partnerství s ostatními firmami je pro Facebook důležité je to, že např. Zynga generuje Facebooku 12% příjmů. Aplikace, které uživatel používá, dostaly své místo v pravé části Timeline a nejen tam, ale i v tickeru a news feedu.
Právě promo, které uživatelé aplikací dělají mezi svými přáteli, je k nezaplacení. Namátkou několik partnerů Facebooku:
  •  Zynga
  •  Foursquare
  •  Spotify
  •  Last.fm
  •  Netflix
  •  Pinterest
  • TripAdvisor
  •  Nike +
Ukázka aplikace SoundCloud a jeji stream informací na Facebooku
Důvod 4: Informace o uživatelích
Facebook o vás bude chtít vědět nové informace. Jednoduše klikněte na svou Timeline a zobrazí se kontextová nabídka v pěti tematických kapitolách, jimiž jsou Práce a vzdělání, Rodina a vztahy, Domov a bydlení, Zdraví a relaxace a Cestování a zážitky. Tyto kapitoly se dělí na další seznamy. U všech položek si můžete nastavit viditelnost.
Zde bych podotknul, že Facebook zabil dvě mouchy jednou ranou. První věc je, že pokud lidé budou vyplňovat taková kvanta o sobě na Facebook. bude to mít takový efekt, že na něm budou trávit více času - upravováním svého profilu a stalkováním profilů svých přátel. Více času = více zobrazené reklamy.
Druhou, mnohem důležitější věcí je právě reklama. Díky vyplnění takového kvanta informací může Facebook zacílit relevantní reklamu ještě lépe, než doposud. Každý ví, že více relevantní reklama má více prokliků a více prokliků = více peněz pro Facebook. 

Kontextová nabídka pro zadání nových informací o uživateli

Důvod 5: Vstup na burzu
V tomto roce má vstoupit Facebook na veřejně obchodovatelnou burzu a pravděpodobně dostane cenovku 100 miliard dolarů.  Je nutné si uvědomit, co takovou cenu tvoří. Facebookovým produktem je uživatel. Každý uživatel má ale jinou cenu. Cennější jsou ti, kteří o sobě sdílejí více informací - jak pro Facebook, tak jeho partnery i firmy, které si u něj kupují reklamu. Není náhoda, že Timeline přišel nyní. Informace o jeho uživatelích zvyšují celkovou tržní cenu Facebooku.


Závěr
Dalo by se říct, že každý bod souvisí s každým a dohromady zapadají jako logický celek. Otázkou je, jaký bude další krok Facebooku? Jistě se pokusí rozšířit svůj stávající ekosystém. Dírou, kde mu v současné době utíkají peníze, je Facebook v mobilních aplikacích, protože zde není plocha pro reklamy. Proslýchá se však, že se nechá inspirovat Twitterem a mezi příspěvky uživatele vmíchá reklamu. Co by u Facebooku dávalo smysl, je operační systém pro mobilní zařízení, o kterém se již spekuluje, ten by přispěl nejen k reklamě, ale i dalšímu sběru informací. To je však na další diskuzi.

No comments:

Post a Comment