Monday, May 9, 2011

Jaká je strategie Google v oblasti map/Google Earth?

Je tomu již dávno, když jste museli hledat místa a adresy “prstem na mapě”. Nároky lidí se zvyšují, chtějí se dozvědět informace co možná nejdříve a nejpřesněji. Proto vznikly programy nabízející mapy celého světa, kam můžeme zařadit i Google Earth. S rozvojem internetových služeb však vznikla i oblast online interaktivních map nabízejících několik nových funkcí. Jak tuto situaci řeší firma Google a jakou používá strategii?

Google Earth
Google Earth, jak už název napovídá, je aplikace nabízející zeměpisné informace z celého světa. Je nabízena ve třech variantách. Základní bezplatná verze Google Earth nabízí funkce pro běžné uživatele. Pokud požadujete sofistikovanější funkce, např. 3D měření výšek, ploch a viditelných oblastí, mapování tisíců adres pomocí nástroje Spreadsheet Importer nebo potřebuje importovat velkoobjemová vektorová data, bude si muset zaplatit 399 USD za verzi Pro. Jste-li organizace s velkým množstvím geografických dat, existuje verze Enterprise, kde můžete právě na základě vlastních dat vytvářet mapy s vlastními snímky a cestami. U verze Enterprise je aplikace sestavena dle přání zákazníka a od toho se následně odvíjí její cena. Google Earth můžete instalovat na Windows, MAC i Linux. Vlastníte-li iPhone nebo mobilní telefon s Androidem, můžete si aplikaci také nainstalovat a využívat její funkce.

Google Maps
Po boku Google Earth stojí také online služba Google Maps. Kdysi to byla pouze obyčejná mapa světa nabízející vyhledávání daného místa. Tím, že vývojáři obou aplikací kombinují nové funkce, promítla se velká funkcionalita z Earth v Maps a naopak. Kromě základní mapy můžete přepnout na satelitní, zobrazovat aktuální dopravu, veřejnou dopravu, fotky nebo si prohlížet města pomocí Street View. Do map je také integrován plugin Earth, který s omezenějšími funkcemi nahrazuje aplikaci Google Earth.

Strategie Googlu
Google Earth je nabízen primárně zdarma. Účelem je přilákání uživatelů a vytváření tak povědomí o této aplikaci. Pokud ale požadujete vyšší funkcionalitu, jsou pro vás připravené licencované verze, za které budete muset zaplatit. Příjem peněz z licencovaných programů však tvoří pouze malou část. Hlavním příjmem jsou samozřejmě reklamy. Firmy platí za umístění v databázi, díky níž mohou být následně zobrazeny uživatelům a to jak v Google Earth, tak v Google Maps.

Další vývoj
Jak již bylo řečeno v úvodu, současní uživatelé požadují stále nové a lepší služby od aplikací. 2D mapy ani letecké pohledy již nestačí. Budoucnost směřuje k 3D prohlížení ulicí a silnic nejen ve velkých městech, ale i na malých vesnicích. Začínají se digitalizovat zajímavé objekty, jako jsou galerie nebo třeba muzea. Obrazy v galeriích si můžete prohlížet v klidu a bez stresu z pohodlí domova, a to i ve velkém rozlišení. I v tomto směru se plánuje další rozšiřování funkcí. Otázkou na závěr zůstává, jak daleko to zajde a zda budou chtít lidé v budoucnu ještě cestovat...

No comments:

Post a Comment