Tuesday, May 4, 2010

23andMe: Představení projektu

Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE

Přehled

Tato případová studie Vám přestaví 23andMe, neobvyklou společnost (startup), která se rozhodla vytvořit naprosto nový trh pomocí kombinace genetiky a sociálních sítí. Dozvíte se, jak jednoduché plivnutí do plastové trubičky otevírá dveře k jedinečnému, vědecky neobvyklému, sociálnímu experimentu.

Nápad

Co je identita?

23andMe bylo založeno v dubnu 2006 dvěma spoluzakladatelkami. Anne Wojcicki a Linda Avey se rozhodly dát nový význam slovu identita. Takže, co je ve skutečnosti ona identita?

Identita je majetkem každého z nás. Dle současných názorů je identita to, co vytváří Váš obraz v očích ostatních. Vaše identita říká že jste 29-letý muž, narozený v Trenčíně na Slovensku, a že Vaše telefonní číslo je 776 203 282. Kromě toho identita také prozrazuje, že rád hrajete lední hokej, pijete Jacka Danielse a že Vaší oblíbenou barvou je zelená.

Identita, tak jak ji známe dnes, je z velké části formována sociálními sítěmi na internetu, jako jsou Myspace nebo Facebook. Všechny informace zmíněné ve výše uvedeném odstavci mate pravděpodobně publikovány na internetovém profilu, který je přístupný Vašim přátelům, nebo široké veřejnosti.

Identita 2.0

23andMe nám však umožňuje dozvědět se ještě vice o nás samotných; totiž umět přečíst naši samotnou genetickou informaci. Jakýkoliv klient musí podstoupit 4 následující kroky:

1. Objednat si balíček (kit) z internetového obchodu 23andMe

2. Vyzvednout si balíček na poště, plivnout do přiložené nádobky, a odeslat jej do 23andMe

3. Certifikovaná laboratoř poté analyzuje Vaše DNA

4. Přihlásit se do interface na 23andMe.com

Výsledný produkt

Webový portal Vám umožní odhalit efekty Vaší DNA. Každý z nás má přesně 23 párů chromozomů v kterých je skryto ohromné množství informací. Výsledky testu se zaměřují zejména na následující 2 oblasti DNA:

- Vaše zdraví. V této sekci můžete najít informace o více než 100 chorobách, a o tom, jak si Váš risk profile[1] stojí s průměrem popoulace. Budete moci odhalit, jakou máte šanci onemocnět rakovinou plic, nebo jak náchylní jste stát se závislými na alkoholu. Kromě toho zde existuje možnost přispět k vědeckému poznání. Můžete souhlasit s odesláním svých dat k vědeckému výzkumu, a dovolit tak odborníkům použít Vámi získané informace k výzkumu léčiv proti chorobám, jako jsou rakovina či virus HIV.

- Váš původ. Zde můžete zjitit, z které části světa pochází Vaši předci. Nebo můžete porovnat, jak moc podobní jste Vašim rodičům či prarodičům.

Kromě toho, že 23andMe je online laboratoří DNA, slouží také jako sociální síť. Svá data můžete nasdílet rodině, přátelům či všem uživatelům webu. Můžete si založit vlastní komunitu, např. „Skupina všech modrookých lidí“, pozvat tam ostatní, a sdílet s nimi zážitky modrookých po celém světě.

Při debatě o zacházení s DNA nicméně vyvstává několik otázek, z nichž tou hlavní je problém bezpečnosti dat uživatelů. Z toho důvodu ukládá 23andMe všechna osobní data na speciálním serveru, který je přístupný pouze skrz osobní účet uživatele. Osobní data jsou navíc uložena zvlášt od dat o genetických informacích, a i při případném útoku se tak společnost snaží minimalizovat možnost případného zneužití těchto dat.

Jak na to?

Služba 23andMe je přístupná na adrese www.23andme.com. Cena balíčku se pohybuje od 399 do 499 USD. Za to obdržíte balíček s testem DNA, instrukce a knihu o lidské genetice. Samotná analýza trvá přibližně 10 týdnů, k tomu připočtěte dobu, po kterou bude Váš balík putovat do USA. Po uplynutí této doby obdržíte přístup k samotné analýze Vaší DNA.

Společnost obržela v roce 2008 ocenění „Vynález roku“ od magazínu Time. Společnost Google investovala do 23andMe již 15 milionů USD, a chystá se podporovat projekt i v budoucnosti. Kromě toho se přidali i další investoři, jakými jsou New Enterprise Associates či Mohr Davidow Ventures, a navýšili tak základní jmění společnosti již na 25 milionů USD.

Závěr

Bude zajímavé sledovat, zdali se společnosti svými aktivitami podaří vyvolat poptávku, a otevřít tak naprosto nový segment trhu. Dnešních více než 35.000 uživatelů jistě není zanedbatelné číslo. Dočkáme se tedy doby, kdy bude mít každý kromě fotek na Facebooku nasdílenou i svoji DNA?



[1] jinými slovy, Vaše náchylnost onemocnět určitou chorobou v budoucnosti.

No comments:

Post a Comment